En ik ben schrijver als ik vrienden bezoek

Op feestjes mag ik zeggen dat ik schrijver ben, want er liggen twee romans van me in de winkel. Op dezelfde feestjes wordt me dan gevraagd wie mijn favoriete schrijvers zijn, en wat mijn favoriete boeken. (Ik heb drie keer meegemaakt dat iemand zei dat hij/zij zo'n geweldig boek had gelezen, nadat hij zij had gehoord dat ik boeken schreef, en drie keer werd er gezegd dat 'komt een vrouw bij de dokter' echt briljant was, en dat dan op samenzweerderige toon, alsof er net een geheimtip werd gegeven.)

Ik heb een tijdje geprobeerd daar interessante antwoorden op te geven ('ik heb veel van Salinger geleerd'), maar wat een beetje de pest is: ik heb gewoon geen favoriete boeken die heel erg Literatuur (hoofdletter expres en overdreven) zijn.
Het enige boek dat ik meer dan één keer met veel plezier heb gelezen dat wordt beschouwd als Kunst, is Ham on Rye van Charles Bukowski. Bij elk ander literair bedoeld boek dat ik ooit mooi probeerde te vinden, was ik precies daarmee bezig: ik probeerde het mooi te vinden.

Ik was hard aan het werk tijdens het lezen.
Van de week las ik ergens dat een wijs man (geen idee wie) had gezegd dat literatuur lezen ook hard werken was, dat daar niks mis mee was, dat je van literatuur niet hoefde te verwachten dat het makkelijk naar binnen gleed.

Ja, sorry, maar: waarom zou ik dan lezen? Om voortdurend te denken 'kijk mij eens lekker hard werken'?

Kijk: zelf schrijf ik volgens mij best wel literatuur. (Dit is een zin die door Kundige Mannen (en Elsbeth Etty) volledig belachelijk gemaakt gaat worden, mocht ie ooit Kundige Mannen onder ogen komen.) Laat me dat iets duidelijker stellen: mijn boeken zijn geen kasteelromans. Of iets anders dat als niet-literatuur wordt beschouwd. Dus schrijf ik literatuur. (Ja, probeer daar maar eens een speld tussen te krijgen!)
Maar ik heb het idee dat mijn boeken dus wel makkelijk naar binnen glijden.

Dat komt voornamelijk omdat ik nogal filmisch schrijf, denk ik: ik beschrijf wat er gebeurt zonder al te veel binnenwereld te tonen. Maar wat er gebeurt, gebeurt niet zomaar. Voor de lezer die na wil denken, is er genoeg te doen.
Nou: literatuur dus. Hatsee.

Nu wijk ik helemaal af van wat ik wilde zeggen.
O wacht:

Als mensen mij tegenwoordig vragen wat mijn lievelingsboeken zijn, zeg ik: alle Harry Potters. (Volgens mij vind ik The Prisoner of Azkaban het mooiste, maar dat maakt even niet uit.)
Dan moet je de geschokte gezichten zien!
Hier staat een schrijver, en hij zegt dat Harry Potter! Alle! Z'n lievelingsboeken!

Ik ben deze week mijn keuken aan het schoonmaken (dat mag, na vijf jaar wonen), en ik heb de Harry Potters als luisterboeken op mijn iPod staan. En sjesus, wat is dat goed.

Ik geloof dat ik dit stukje begon met het idee te vertellen waarom de Harrys zo goed zijn, maar dat vertel ik dan wel een andere keer.

Wat ik nu wil vertellen (omdat het anders zo'n stuurloos stukje wordt): ik ben toch een malle jongen, hè. Een beetje literatuur schrijven (zie hierboven twee onweerlegbare argumenten waarom het literatuur is en lees voor het gemak dan ook even de recensies van m'n laatste boek, dan ziet u dat ik niet de enige ben die het vindt) maar zelf literatuur een beetje stom vinden. Ja; een malle jongen.

(Als naschrift: natuurlijk zijn er literaire schrijvers waar ik heel erg van kan genieten, zoals toch Salinger, Carver, Tobias Wolff, Douglas Coupland, maar ook als ik hen lees, heb ik voortdurend in mijn achterhoofd een stemmetje dat zegt: zo, jij bent literatuur aan het lezen zeg! Pas als ik dat stemmetje niet hoor, geniet ik volledig.)

16 Oktober 2008

24 reacties

Dit stukje heb ik geschreven voor het lowlands-weblog, en het staat daar ook wel, maar eigenlijk was het veel meer een vandenb-stukje.

Het zou me niks verbazen als ik al eens eerder precies zoiets had geschreven, trouwens. walter - 16-10-’08 19:58

Dat hele woord Litratuur moet gewoon de prullenbak in, vind ik. Rutger (URL) - 16-10-’08 20:17

En wat zijn je favoriete bands? Coert (URL) - 16-10-’08 20:45

Nee! Niet 'hun'! Hén!

(wat mij trouwens ook erg verbaast is dat twintigers en jonger "is" schrijven ipv "'s". "Schuif is op!" Maar dit terzijde)

(nou ja, ik kan wel spellen, maar niet zo goed schrijven)

(trouwens, in het boek van Paul Sebes (zo heet-ie toch) dat ik in de boekhandel zag liggen, zocht ik toch eerst in het register naar Vandenb, en gelukkig maar liefst vier keer genoemd ofzo) Joost - 16-10-’08 21:47

dat heb ik nu met wijn drinken... :) gewebkijk (URL) - 16-10-’08 21:49

Veranderd hoor Joost - ik weet precies wat de regel is, maar ik had de uitkomst van de regel even omgedraaid. walter - 16-10-’08 21:50

Ik mag dat ook zeggen, met dat verschil dat er geen enkele boek in de rekken ligt van mijn hand. Dus houd ik maar mijn mond. Ondanks ik mag.

Was getekend Van De Pot Gerukt (URL) - 17-10-’08 08:34

Nou, Harry Potter uitluisteren da's pas echt hard werken. Zou ik zelf nooit aan beginnen. jp - 17-10-’08 09:09

@Gewebkijk: nou, bij mij glijdt wijn toch even makkelijk naar binnen als Harry Potter. of Walter van den Berg natuurlijk. Laurent (URL) - 17-10-’08 13:57

Oi oi. Bukowski. Gewéldig. En dan heb ik Ham on Rye nog niet eens gelezen. Sterker nog, nooit in de winkel zien liggen. Nog sterker, wist niet eens van het bestaan af. Rob (URL) - 17-10-’08 16:05

Nu ik niet meer kan zeggen dat ik cabaretier ben zeg ik ook dat ik schrijver ben. Of is één gepubliceerd kort verhaal toch niet genoeg? Hoe het ook zij: ik lees bij voorkeur thrillers, maar dan wel "goeie". Maar als mensen smullen van Baantjer vind ik het best, ook al houd ik meer van Appel en Ross (en die Aad van den Heuvel is ook niet slecht). En jouw boeken las ik met genoegen en in één ruk (nou ja, twee rukken dus) uit en toch ben ik bereid ze te rangschikken onder de noemer "literatuur". Menno Nicolai (URL) - 17-10-’08 18:33

The Prisoner of Azkaban is zeker de beste van de serie. Merel (URL) - 18-10-’08 11:30

Ja, negeer me maar.

Andere vraag: zijn de Harry Potter boeken literatuur (en waarom wel/niet?) Coert (URL) - 18-10-’08 23:35

Kingsley Amis en Philip Larkin --- twee namen die u zo kunt droppen als bewijs van goede smaak --- behandelden deze vraag ook in hun brieven, en noemden toen onder meer Dick Francis de beste schrijver van dat moment.

Dick Francis. Een voormalige jockey, die thrillertjes schrijft/schreef over de paardenwereld.

En het erge is, ze hadden gelijk. Literatuur is in de eerste plaats vermaak. ijsbrand (URL) - 19-10-’08 15:53

Kingsley Amis schreef zelf bovendien uiterst amusant. Laurent - 20-10-’08 19:55

Ach joh, het zijn maar boeken. Ik schrijf dagelijks duizenden woorden om kranten mee te vullen, en die worden gewoon weggegooid. jeroen - 20-10-’08 21:11

Persoonlijk denk ik dat de lastigheidsgraad van literatuur vooral van doen heeft met de tijd waarin het geschreven is. Lees je een stokoude roman, dan denk je wel eens: "Best stug, zo'n slim boek." Terwijl dat feitelijk meer te maken heeft met een schrijfstijl die we ontwend zijn.

Dezelfde regel is toepasbaar op films. Een film die in het Hollywood van de jaren '50 als frivool werd beschouwd, is vandaag de dag nog best zware kost vanwege het lage tempo, stijf camerawerk, slome montage, et cetera.

Hee, en Potter deel drie is ook mijn favoriet. Ik ben het momenteel zelfs aan het herlezen. Ik lees dan weer enkele pagina's Potter, dan weer enkele pagina's Houellebecq. Basje (URL) - 20-10-’08 22:43

Schrijvers denken maar aan één ding, en dat is geld. Uitgevers denken maar aan één ding, en dat is kunst. frans (URL) - 21-10-’08 11:18

Ik heb een keer een bekende schrijver van een dik kookboek op een feestje horen zeggen dat hij de kroketten van de Febo het lekkerst vindt. Luc - 22-10-’08 08:37

Als in de eerste alinea van een boek de zin: "zijn zorgvuldig geschoren gelaat was getooid met in donkerhoornen montuur gevatte brilleglazen van metafysische afstanden" dan weet ik al hoe laat het is.. B-art - 22-10-’08 09:19

@B-art:
Volgens mij had Boelgakov het over 'afmetingen', geen 'afstanden'. ;-)
Maar dit terzijde. Walters opvatting over literatuur vind ik wel verfrissend. Verbal Jam (URL) - 26-10-’08 00:55

Heb jij de Harry Potters op de iPod staan voorgelezen door Stephen Fry?? En, is het inderdaad verslavend goed? Dan moet ik die ook hebben!
(Stephen Fry, the National fucking Treasure, zoals ze hem onlangs bij Never Mind the Buzzcocks noemden.) Mr Apollo (URL) - 29-10-’08 21:14

Ja, voorgelezen door Stephen Fry, en het is inderdaad verslavend goed. Met goed zoeken kan je ze online vinden, probeer mininova.org. walter - 29-10-’08 21:47

JA! Harry Potter! Ja! Toen ik onlangs hoogzwanger was mocht ik de hele serie weer eens herlezen van mezelf en ik ben anderhalve week zwaar in de rouw geweest toen ik ze uit had. Chagrijnig, niet te genieten, mijn huisgenoten werden gek van me. Ik werd gek van mezelf. Uit pure ellende ben ik maar weer in boek 1 begonnen. leonie - 03-11-’08 23:05



(optioneel veld)
(optioneel veld)
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.